10 rzeczy, które musisz mieć w firmowej apteczce
Pierwsza pomoc w firmie
Każdy pracodawca zobowiązany jest do stworzenia sprawnie funkcjonującego systemu pierwszej pomocy. Co wchodzi w jego skład? Czy apteczka jest jego niezbędnym elementem? Sprawdźmy, jakiej pomocy możemy oczekiwać w miejscu pracy.
Apteczka w pracy obowiązkowa, czy nie?
Art. 2091 §1 Ustawy Kodeks Pracy określa, że: „Pracodawca jest zobowiązany zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach […]”. Zatem apteczka pierwszej pomocy musi znaleźć się w miejscu pracy, lecz prawo nie wspomina o wyposażeniu apteczki – powinna ona mieć zawartość dopasowaną do potrzeb. Zgodnie z §44 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, pracodawca musi „[…] zapewnić pracownikom sprawnie funkcjonujący system pierwszej pomocy w razie wypadku oraz środki do udzielania pierwszej pomocy […]”. Prawo w Polsce nie definiuje więc, co powinna zawierać apteczka firmowa w zakładzie pracy, jednak Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy stanowi, że „ilość, usytuowanie i wyposażenie punktów pierwszej pomocy i apteczek powinny być ustalone w porozumieniu z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami”. Co to oznacza w praktyce?
Skład firmowej apteczki
Niezbędne przedmioty w apteczce firmowej można zamknąć w liczbie 10. Powinny znajdować się tutaj przede wszystkim środki opatrunkowe:
- plasterki z gazą różnych rozmiarów oraz jeden plaster bez gazy;
- gaziki i gazy różnych rozmiarów;
- różne bandaże;
- rozmaite hydrożele;
- dobre nożyczki;
- małe ampułki soli fizjologicznej do płukania, oczyszczania i przemywania;
- preparat do dezynfekcji ran, np. Octanisept, Kodan;
- kilka maseczek/ustników do sztucznego oddychania;
- jednorazowe rękawiczki;
- AED.
W zależności od specyfiki działalności zakładu i możliwych zagrożeń, w apteczce firmowej mogą znajdować się również środki przeciw oparzeniom lub koc ratunkowy (lekarstw, ze względów bezpieczeństwa, raczej nie umieszcza się w zakładowych apteczkach). W doborze preparatu dla pracownika wymagana jest konsultacja lekarska i wiedza na temat ewentualnych alergii oraz przyjmowanych preparatów. W porozumieniu lekarzem i po przeszkoleniu osób wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy w apteczce można umieścić podstawowe leki przeciwbólowe.
Oprócz wyżej opisanych środków pierwszej pomocy, w apteczce musi również znaleźć się instrukcja udzielania pierwszej pomocy.
Apteczki w firmie – ważne detale
Wykaz pracowników wyznaczonych i przeszkolonych w udzielaniu pierwszej pomocy należy wywiesić obok apteczki. Osoby te są zobowiązane dbać o jej czystość, właściwe oznakowanie oraz kontrolę jej kompletności i dat ważności wyposażenia. Obok apteczki firmowej powinna zostać również wywieszona instrukcja pierwszej pomocy.
Zgodnie z obowiązującym prawem, punkty pierwszej pomocy oraz miejsca usytuowania apteczek powinny być oznakowane zgodnie z ustaloną normą PN-EN ISO 7010 – jest to biały krzyż na zielonym tle.
Komfortowe warunki są bardzo ważne dla efektywnego wykonywania obowiązków zawodowych. Apteczki w zakładzie pracy pełnią istotną rolę dla zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom, dlatego warto zadbać, by wyposażenie takich punktów odpowiadało jak najpełniej potrzebom danego przedsiębiorstwa. Najlepiej jest ustalić skład firmowej apteczki z lekarzem medycyny pracy. Jeśli nie ma kogoś takiego w Twoim przedsiębiorstwie, po lekturze tego artykułu masz już dostateczną wiedzę do tego, aby samodzielnie stworzyć punkt pierwszej pomocy w firmie.
Potrzebujesz kursu pierwszej pomocy dla swojej firmy? Wypełnij formularz i uzyskaj darmową konsultację: