Chcesz dopasować szkolenie do Twojej firmy? Umów niezobowiązującą konsultację

firmowa apteczka

10 rzeczy, które musisz mieć w firmowej apteczce

Każdy pracodawca zobowiązany jest do stworzenia sprawnie funkcjonującego systemu pierwszej pomocy. Co wchodzi w jego skład? Czy apteczka jest jego niezbędnym elementem? Sprawdźmy, jakiej pomocy możemy oczekiwać w miejscu pracy.

Apteczka w pracy obowiązkowa, czy nie?

Art. 2091 §1 Ustawy Kodeks Pracy określa, że: „Pracodawca jest zobowiązany zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach […]”. Zatem apteczka pierwszej pomocy musi znaleźć się w miejscu pracy, lecz prawo nie wspomina o wyposażeniu apteczki – powinna ona mieć zawartość dopasowaną do potrzeb. Zgodnie z §44 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, pracodawca musi „[…] zapewnić pracownikom sprawnie funkcjonujący system pierwszej pomocy w razie wypadku oraz środki do udzielania pierwszej pomocy […]”. Prawo w Polsce nie definiuje więc, co powinna zawierać apteczka firmowa w zakładzie pracy, jednak Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy stanowi, że „ilość, usytuowanie i wyposażenie punktów pierwszej pomocy i apteczek powinny być ustalone w porozumieniu z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami”. Co to oznacza w praktyce?

Skład firmowej apteczki

Niezbędne przedmioty w apteczce firmowej można zamknąć w liczbie 10. Powinny znajdować się tutaj przede wszystkim środki opatrunkowe:

  • plasterki z gazą różnych rozmiarów oraz jeden plaster bez gazy;
  • gaziki i gazy różnych rozmiarów;
  • różne bandaże;
  • rozmaite hydrożele;
  • dobre nożyczki;
  • małe ampułki soli fizjologicznej do płukania, oczyszczania i przemywania;
  • preparat do dezynfekcji ran, np. Octenisept, Kodan;
  • kilka maseczek/ustników do sztucznego oddychania;
  • jednorazowe rękawiczki;
  • AED.

W zależności od specyfiki działalności zakładu i możliwych zagrożeń, w apteczce firmowej mogą znajdować się również środki przeciw oparzeniom lub koc ratunkowy (lekarstw, ze względów bezpieczeństwa, raczej nie umieszcza się w zakładowych apteczkach). W doborze preparatu dla pracownika wymagana jest konsultacja lekarska i wiedza na temat ewentualnych alergii oraz przyjmowanych preparatów. W porozumieniu lekarzem i po przeszkoleniu osób wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy w apteczce można umieścić podstawowe leki przeciwbólowe.

Oprócz wyżej opisanych środków pierwszej pomocy, w apteczce musi również znaleźć się instrukcja udzielania pierwszej pomocy.

Apteczki w firmie – ważne detale

Wykaz pracowników wyznaczonych i przeszkolonych w udzielaniu pierwszej pomocy należy wywiesić obok apteczki. Osoby te są zobowiązane dbać o jej czystość, właściwe oznakowanie oraz kontrolę jej kompletności i dat ważności wyposażenia. Obok apteczki firmowej powinna zostać również wywieszona instrukcja pierwszej pomocy.

Zgodnie z obowiązującym prawem, punkty pierwszej pomocy oraz miejsca usytuowania apteczek powinny być oznakowane zgodnie z ustaloną normą PN-EN ISO 7010 – jest to biały krzyż na zielonym tle.

Komfortowe warunki są bardzo ważne dla efektywnego wykonywania obowiązków zawodowych. Apteczki w zakładzie pracy pełnią istotną rolę dla zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom, dlatego warto zadbać, by wyposażenie takich punktów odpowiadało jak najpełniej potrzebom danego przedsiębiorstwa. Najlepiej jest ustalić skład firmowej apteczki ratownikiem medycznym, np. podczas szkolenia z pierwszej pomocy. Jeśli nie ma kogoś takiego w Twoim przedsiębiorstwie, po lekturze tego artykułu masz już dostateczną wiedzę do tego, aby samodzielnie stworzyć punkt pierwszej pomocy w firmie.