Chcesz dopasować szkolenie do Twojej firmy? Napisz, a my doradzimy! ☎️ (+48) 600 202 436

Trudny pacjent – charakterystyka

Doskonalenie zawodowe ratowników medycznych (KDRM)

Ratownicy medyczni bardzo często mają do czynienia z trudnymi pacjentami. Skąd jednak mają wiedzieć, kim jest trudny pacjent? Seminarium, które przygotowaliśmy dla ratowników medycznych, ma na celu przede wszystkim wskazanie tego, czym dokładnie charakteryzuje się trudny pacjent. Trudny pacjent to nie zawsze pacjent, który jest agresywny, choć i takie przypadki się zdarzają. Ratownicy medyczni nierzadko muszą stawić czoła trudnym pacjentom – takim, z zaburzaniami psychicznymi, czy po prostu agresją. Podstawą do radzenia sobie w tego typu trudnych sytuacjach, jest oczywiście odpowiednia wiedza. Dzięki uczestnictwu w naszemu seminarium, ratownicy medyczni nie tylko dowiedzą się, po czym rozpoznać, że pacjent klasyfikuje się jako trudny, ale też jak sobie z nim odpowiednio poradzić i co najważniejsze – udzielić pierwszej pomocy.

Trudny pacjent – jakie problemy może stwarzać dla ratowników medycznych?

Trudny pacjent wyróżnia się kilkoma, bardzo charakterystycznymi cechami. Jedną z nich jest przede wszystkim agresja – nie tylko w stosunku do ratowników medycznych ale i całego otoczenia. Pacjent taki może stanowczo odmawiać udzielenia mu pierwszej pomocy, mimo iż sytuacja zdecydowanie tego wymaga. Wówczas, ratownicy medyczni mają przynajmniej kilka możliwości uspokojenia takiego pacjenta. Są to metody związane z zastosowaniem różnego rodzaju środków farmakologicznych, akcesoriów jak również perswazji słownej. To na które z nich ostatecznie ratownicy się zdecydują, w dużej mierze zależne jest od stopnia trudności danego pacjenta oraz rodzaju problemów, które stwarza. Ważne jest także to, co dokładnie jest przyczyną stwarzania tych problemów. Z każdym pacjentem jest bowiem inaczej.

Jakie problemy może stwarzać trudny pacjent? Przede wszystkim, może wykazywać agresję – zarówno fizyczną jak i psychiczną w stosunku do ratowników medycznych. Zadaniem ratowników jest błyskawiczna ocena tych zachowań i podjęcie odpowiednich środków, które z minimalizują ryzyko, które pacjent stwarza. W sytuacji, kiedy nie działa perswazja słowna jak również zastosowanie różnego rodzaju akcesoriów, które mają za zadanie uspokoić pacjenta i obezwładnić go (tylko, jeśli zachodzi taka konieczność), może się okazać, że niezbędne będzie podanie odpowiednich środków farmakologicznych. Wymaga to jednak wcześniejszej rozmowy – jeśli nie z samym pacjentem, to z jego bliskimi. Ważne jest bowiem to, aby środki farmakologiczne, które ratownicy podadzą pacjentowi, w żaden sposób nie zaszkodziły jego zdrowiu.

Praca z trudnym pacjentem – na co trzeba uważać?

W przypadku ratowania trudnego pacjenta, bardzo ważne jest także to, aby umieć nakłonić go do współpracy. To techniki perswazyjne jak również umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach przez ratowników medycznych będą w tym przypadku kluczowe. Pacjenta trudnego, trzeba odpowiednio przekonać, że nie chcemy mu zrobić krzywdy, a jedynie pomóc. Niestety, bardzo często w przypadku pracy z trudnym pacjentem jest to niewykonalne i nierzadko wymaga interwencji lekarzy a nawet innych służb, które także są obecne na miejscu zdarzenia.

W ramach naszego seminarium, ratownicy medyczni dowiedzą się także, gdzie – w przypadku trudnych pacjentów – szukać pomocy. Wiadomo bowiem, że nie zawsze są w stanie sobie z nimi samodzielnie poradzić. Podanie leków – choć powinno być skuteczne – także nie zawsze przynosi oczekiwane rezultaty. Praca z trudnym pacjentem nie jest łatwa – o tym z całą pewnością wie zarówno środowisko ratowników medycznych, jak i lekarzy.

Agresja u pacjentów – jakie mogą być jej przyczyny?

Przyczyny agresji u pacjentów mogą być zróżnicowane. Bardzo często mogą one wynikać np. z zaburzeń psychicznych, z którymi boryka się dany pacjent. Warto zatem, przed udzieleniem pomocy takiemu pacjentowi, wiedzieć jakie leki przyjmuje oraz jaka choroba została u niego zdiagnozowana. Praca z takim pacjentem jest trudna i momentami wymaga bardzo dużego zaangażowania – zarówno psychicznego jak i fizycznego. Właśnie dlatego postanowiliśmy zorganizować nasze seminarium – aby pomóc ratownikom medycznym w takich trudnych sytuacjach i uświadomić im, że mają do dyspozycji wsparcie różnych osób.

W przypadku agresji u pacjentów, emocje są niepotrzebne. Wiadomo jednak, że bardzo często nie jesteśmy w stanie nad nimi zapanować. W ramach naszego seminarium, ratownicy medyczni dowiedzą się także, w jaki sposób kontrolować swoje emocje w sytuacjach pracy z trudnym pacjentem. W pracy ratownika medycznego, wsparcie innych osób – w tym także specjalistów w zakresie psychologii oraz psychiatrii, jest kluczowe, jeśli chodzi o ratowanie życia trudnych pacjentów.

Komunikacja z trudnym pacjentem – umiejętności komunikacji

Bardzo ważnym elementem naszego seminarium będzie temat związany z komunikacją z trudnym pacjentem. Sposoby komunikacji z tego rodzaju pacjentami mogą być nierzadko utrudnione. Ratownik medyczny musi zatem wiedzieć, jakie zachowania są wymagane w takiej sytuacji, a jakich zdecydowanie unikać. Pomoc pacjentowi jest w tym przypadku najważniejsza. W ramach naszego seminarium, ratownicy medyczni dowiedzą się także jak radzić sobie z trudnymi pacjentami w kontekście komunikacji z nimi.